Standaryzowane rozmowy rozwojowe a motywacja pracownika

Standaryzowane rozmowy rozwojowe to proces nazywany oceną pracownika, a równocześnie najlepsze z narzędzi do kształtowania i motywowania osób zatrudnionych w organizacji. Pozwala również harmonijnie ocenić rozwój całej organizacji i go stymulować.

Korzyści z wdrożenia procesu Standaryzowanych Rozmów Rozwojowych:

  • zyskujemy transparentny obszar dialogu na linii pracownik-przełożony
  • wiemy, jakie cele i kierunki rozwoju są wytyczone przed każdym z pracowników
  • możemy śledzić ich realizację na przestrzeni miesięcy lub całego okresu zatrudnienia
  • zyskujemy narzędzie do planowania odpowiednich działań na kolejne miesiące – system sam będzie przypominał o konieczności podjęcia określonych wcześniej działań

Na czym polega standaryzowanie?

  • podejmowanie powtarzalnych działań
  • jasny wykaz celów i kompetencji właściwych dla danego stanowiska
  • weryfikacja statusu celów rozwojowych, a w razie potrzeby – ich korygowanie
  • ujednolicony czas: wstępne sformułowanie celów, po półroczu samoocena pracownika i spotkanie z przełożonym, po upływie roku: podsumowanie działań
  • kontrola rozwoju przy pełnej transparentności

Możliwe integracje z innymi procesami:

  • profil pracowniczy
  • profil stanowiskowy
  • zmiana warunków zatrudnienia
  • wniosek o szkolenie

Proces Standaryzowanych Rozmów Rozwojowych krok po kroku:

Standaryzowane rozmowy rozwojowe a motywacja pracownika

  • wprowadzamy nazwę pracownika, widzimy jego stanowisko, kompetencje wymagane na danym stanowisku
  • planujemy pierwszą rozmowę i formułujemy cele stawiane pracownikowi
  • pracownik w swoim panelu widzi postawione mu cele do zrealizowania
  • po ustalonym okresie (np. 5 miesięcy) system automatycznie przenosi proces do samooceny
  • pracownik może wpisać swoje refleksje związane z realizacją zadań
  • następnie planowane jest spotkanie z przełożonym, który weryfikuje poziom realizacji zadań
  • pracownik i przełożony zyskują przestrzeń do dyskusji na temat oceny poszczególnych kompetencji
  • po upływie kolejnych miesięcy pracownik znów dokonuje samooceny i spotyka się z managerem, to również moment, by wyznaczyć nowe cele

Proces można dopasować do indywidualnych potrzeb każdej z organizacji.

Kluczowe funkcjonalności Standaryzowanych Rozmów Rozwojowych:

  • standaryzacja (określone odstępy czasu, impulsy do podjęcia działań)
  • standaryzowane scenariusze, właściwe każdemu ze stanowisk
  • jasno określone kierunki rozwoju dla pracownika
  • przestrzeń do dialogu
  • przestrzeń informacji dla działu HR i managerów
  • ocena 360 stopni
  • łatwe inicjowanie wniosków o szkolenie (jeśli zostanie zidentyfikowana taka potrzeba) lub o zmianę zatrudnienia

Success Stories