Mimo że technologicznie dość prosty do zaimplementowania, pomoże nam w wielu skomplikowanych procesach związanych z rozwojem pracowników i organizacji. Mowa o procesie profili stanowiska i ról, stanowiącym potężne centrum wiedzy na temat wymagań stawianych zatrudnionym osobom.
Co daje profil stanowiska i ról:
- możemy łatwo ustalać cele rozwojowe i motywować pracowników
- zyskujemy jasno sformułowane oczekiwania względem każdego ze stanowisk
- mamy łatwość w szkicowaniu kierunków rozwoju każdego z pracowników
Co zawiera profil stanowiska?
- opis stanowiska
- widełki płacowe
- wymagane doświadczenie
- potrzebne na danym stanowisku kompetencje
- jasno sformułowane obowiązki/zakres odpowiedzialności pracownika
- poziomy efektywności realizacji danych celów
Możliwe integracje:
- profil pracowniczy: pracownik widzi swoje role, zadania, wymagania, jakie są mu stawiane i ma okazję do przeprowadzenia samooceny czy wyznaczenia dróg rozwoju
- ocena pracownicza (Standaryzowane Rozmowy Rozwojowe): możemy ocenić progres pracownika w różnych przekrojach i uzasadnić opinię na jego temat
Wyzwania, które towarzyszą wdrożeniu profilu stanowiska i ról:
- świadomość pracodawców związana z rolą tego narzędzia: w praktyce managerowie wiedzą, jakie pracownik ma obowiązki, ale bardzo często nie mają narzędzi lub wiedzy, jak pracownika motywować
- wzrost wiedzy na temat tego, jak tworzyć ścieżki rozwoju, oceny podsumowujące, jak to planować w konkretnym czasie
Kto powinien być zaangażowany w tworzenie profilu stanowiskowego i ról?
- pracownicy działu HR
- managerowie zespołów
- osoby posiadające know-how lub konsultanci zewnętrzni
- pracownicy powinni być również zaznajomieni z faktem wprowadzania takiego narzędzia
Kluczowe korzyści z wdrożenia procesu:
- identyfikacja wymagań wobec pracowników
- siatka płac – łatwiejsze kształtowanie polityki personalnej
- integracja z procesem Standaryzowanych Rozmów Rozwojowych
- integracja z procesem wakatu, gdzie trzeba szybko tworzyć ogłoszenia o pracę na dane stanowiska
- identyfikacja potrzeb szkoleniowych, łatwe uruchamianie wniosków o szkolenia
- identyfikacja zapotrzebowań na zasoby w przyszłości
Warto pamiętać, że pierwsze wdrożenie rozwiązania nie jest końcem – to dopiero początek doskonalenia ról i rozwoju organizacji.