Wybór platformy to jedna z kluczowych decyzji na drodze do wdrożenia intranetu. Za każdym razem trzeba zacząć od dogłębnej analizy potrzeb i celów w komunikacji.
W przeciwnym wypadku łatwo zabrnąć w ślepą uliczkę lub zablokować sobie istotne kierunki rozwoju firmy.
Oto kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę wybierając platformę do intranetu:
Intranet w chmurze czy onPremises?
onPremises
Bezpieczeństwo
Jest wielu dostawców rozwiązań chmurowych. Chmura nie oznacza mniejszego bezpieczeństwa, a często wręcz większe. Ważne, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo naszego rozwiązania spoczywa na dostawcy.
Rozwiązanie jest tak bezpieczne jak sieć wewnątrz firmy. Za bezpieczeństwo odpowiadają wewnętrzne służby w organizacji.
Dostępność
Intranet jest dostępny z dowolnego miejsca na ziemi.
Intranet jest dostępny wewnątrz sieci firmowej. Bardzo często działa w obrębie sieci VPN, co może ograniczać dostęp do intranetu.
Skalowalność
Szybkie dodawanie nowych użytkowników. Dostawca odpowiada za wydajność rozwiązania. Z reguły konieczny jest zakup nowych licencji.
Zwiększenie liczby użytkowników często wiąże się ze zwiększeniem zasobów na serwerach lub wręcz zakupem nowego sprzętu i licencji. Najczęściej zakup nowych licencji nie jest konieczny.
Rozwój
Nowe funkcjonalności często dostępne są „z pudełka”. Dopisanie własnych indywidualnych modułów jest dostępne tylko w największych rozwiązaniach. Dostosowanie systemu dokładnie pod potrzeby nie zawsze jest możliwe.
Z reguły system można rozwijać dowolnie, według własnych potrzeb.
Szybkość wdrożenia
System w wersji podstawowej jest dostępny od razu.
Wdrożenie trwa powyżej 1 tygodnia.
Gazetka firmowa czy prawdziwe środowisko współpracy?
Współczesny intranet dawno już przestał być gazetką firmową, to raczej kompleksowa platforma komunikacji i współpracy. Najbardziej rozbudowane funkcjonalnie rozwiązania jak Office 365 to miks portalu intranetowego, czatu oraz narzędzia do wideokonferencji i repozytorium dokumentów.
Open Source, czy duży dostawca intranetu?
Wybór rozwiązania opensource takiego jak na przykład WordPress, jest bardzo uzasadnione, gdy intranet ma pełnić rolę portalu informacyjnego bez komponentu współtworzenia i komunikacji. Nie bez znaczenia jest ogromna ilość dodatków. Trzeba jednak pamiętać, że opensource nie oznacza, że nie pojawią się dodatkowe wydatki. Często są one ukryte w podwyższonych kosztach utrzymania lub w innych rozwiązaniach problemów. Wykorzystanie dużych zamkniętych systemów pozwala, do pewnego stopnia przenieść odpowiedzialność na dostawcę. Koszty z reguły są znane od początku.
Perspektywy rozwoju intranetu
Intranet jak mało, które rozwiązanie w firmie musi ciągle się dostosowywać do zmieniających się celów i potrzeb organizacji. Dlatego warto wziąć pod wagę na ile wybrana platforma jest elastyczna i będzie umożliwiała szybki rozwój. Czy dysponuje gotowymi komponentami? Czy nie ma blokad rozwoju technologicznego lub wydajnościowego. Czy dostawca posiada roadmape rozwoju produktu?
Łatwość tworzenia treści w intranecie
Intranet, aby pozostać żywym narzędziem firmowym musi być ciągle aktualizowany. Dlatego tworzenie treści i osadzanie widgetów musi być bardzo łatwe. System uprawnień musi być na tyle elastyczny, aby umożliwić samodzielne tworzenie całych witryn wybranym pracownikom.
Partner Lock
Partner lock jest to zjawisko polegające na ograniczeniu zamawiającemu możliwości współpracy do jednego dostawcy. Dzieje się tak, gdy wdrażamy rozwiązanie, do którego producent nie posiada sieci partnerów, którzy potrafią wdrożyć system oraz go utrzymywać. Warto przeanalizować to ryzyko, gdyż w razie niepowodzenia zamawiający staje przed wyborem: albo kontynuuje niewygodną współpracę, albo buduje rozwiązanie od nowa z innym dostawcą. Jednym z czynników, które warto rozważyć to ilu deweloperów i partnerów funkcjonuje na rynku.
Wyszukiwarka w intranecie
Informacja i wiedza jest kluczowa dla przydatności intranetu. Dobra wyszukiwarka powinna być jednym z kluczowych elementów intranetu i posiadać kilka niezbędnych cech: zaawansowane wyszukiwanie treści (najlepiej kontekstowe i wspierające fleksję dla języka portalu), wysoką wydajność i przeszukiwanie zawartości plików.
Lider w digitalizacji oraz wdrażaniu Intranetów
Nexpertis to specjalista w digitalizacji, który z powodzeniem zrealizował setki wdrożeń Intranetów oraz innych rozwiązań, takich jak elektroniczny obieg dokumentów, w dużych przedsiębiorstwach. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, nasze projekty są idealnie dostosowane do specyficznych potrzeb Klientów, co znacząco podnosi jakość pracy oraz automatyzuje kluczowe procesy biznesowe w firmach. Klienci doceniają nasz profesjonalizm oraz wsparcie na każdym etapie realizacji, rekomendując nas jako sprawdzonego partnera biznesowego.
Skorzystaj z konsultacji eksperta digitalizacji - podpowiemy co będzie najlepsze dla Twojej firmy. Wypełnij formularz kontaktowy
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Włącz lub wyłącz ciasteczka
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Ciasteczka stron trzecich
Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.
Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.
Włącz lub wyłącz ciasteczka
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!